Folkforum:
‘Telkens weer is het lastig de stijl van Sido Martens te typeren. Het gaat om een amalgaam van folk, luisterlied, alt.country en poëtische teksten. Martens heeft een eigen herkenbare klankkleur ontwikkeld. Rond zijn subtiele snarenspel, vriendelijke stem en bezielde zang ontstaat vaak een wonderlijke sfeervolle inkleuring op bijvoorbeeld steelgitaar (Meine Bruinsma) of viool en accordeon (Rens van der Zalm). Ook basgitarist Jan van Olffen en Hubert Heeringa op bugel en viool spelen daarin een belangrijke rol. Op dit album vormt de sporadische achtergrondzang van Annemarieke Coenders (Ygdrassil) de kers op de taart. Zijn arrangementen blijven verrassen. Kruimels van geweest, gezongen bij traag gitaartokkel, wordt plots vlotgetrokken met een zowel aards al melancholisch plokkende banjo en als surplus klinkt dan plots de tranentrekkend mooie toon van een bugel. Blauwe maan krijgt een jazzy intro op inventieve percussie (Jan Wolfkamp) en ‘zingende’ bas, maar meer nog intrigeert de zachte bugel op de achtergrond. Waardering: 9.’
Heaven:
’Hoewel zijn teksten soms wat zwaarmoedig zijn, is de muziek dat niet. Die is vooral mooi en levert in combinatie met zijn teksten zonder uitzondering sterke liedjes op. Soms gedragen zoals Moeder M, soms opgewekt zoals Zon en wrang relativerend in Mooi Weer. De prachtig knarsende harmonieën in het laatstgenoemde lied zijn een goed voorbeeld van Martens’ muzikaliteit. Diezelfde muzikaliteit is in optima forma te beluisteren in het instrumentale Jujubes, één van de mooiste stukken op dit album. Jujubes zijn zoet-zout smakende dropjes en juist die smaak wordt perfect opgeroepen door de mooie melodie op gitaar die regelmatig fraai aanschuurt tegen de begeleiding. Wat dit album vooral ook zo mooi maakt, is het ontbreken van overdaad. Er wordt geen noot teveel gespeeld en de teksten zijn zonder overbodige franje en laten veel aan de verbeelding van de luisteraar over. Ongetwijfeld zijn beste album tot nu toe.’
Plato Mania:
‘Martens schrijft alle nummers zelf, en geeft ze een heel eigen karakter mee. Zijn (Nederlandstalige) teksten zijn bijzonder poëtisch, en Martens heeft daar prachtige liedjes omheen gebouwd. Hij omringt zich met voortreffelijke begeleiders, die elk liedje voorzien van een passende klankkleur. De productie is zeer helder maar ook warm, en dit alles resulteert in een zeer afwisselende en smaakvolle plaat, die groeit bij elke draaibeurt.’
Country Gazette:
‘Muziek zonder opsmuk met mooie poetische teksten waarmee hij met zijn geheel eigen stijl en sfeer kan wedijveren met de grote jongens van het betere Nederlandstalige lied. Je kunt ‘Open’ ongehoord aanschaffen.
New Folk Sounds:
‘Stem en instrumenten werken uitstekend samen en creëren de vereiste spanning. Op die intrigerende klanken zingt Annemarieke Coenders soms als schaduw mee. De muzikanten leggen een unieke sfeer over elk lied. In Winterziel is de stemming ijzig en koud maar Sido Martens giet zijn muziek ruimhartig over de soms zwaarmoedige inzichten. Mooi weer klinkt popachtig en Straat zelfs uitgesproken vrolijk. Het slechts met “da” en “bla” gevulde slot- en titelnummer Open bewijst dat de muziek het grootste gewicht in de schaal legt. Sido Martens is weer helemaal terug. ‘
www.liedkunst.nl:
’Open is een heerlijk album om bij weg te dromen; liedkunst met hoofdletters, een ‘ear-opener’, waar ik misschien wel meer over zou moeten schrijven, maar eigenlijk geen woorden voor kan vinden.